Ami erről eszembe jut, ha összerakom mindazt, amit tapasztaltam, akkor azt mondom: együttműködés. Aztán: természetesség.
Akármelyik részleget látogatom, mindenhol elhangzik és látható is az információk megosztása és az együttműködés.
Jelentkezés, felvétel
Már a jelentkezéskor érzékelhető az ügyfélbarát környezet. Jelentkezni több módon is lehet. Online, nyomtatott jelentkezési lapon és telefonon. A jelentkezési részlegen minden kolléga vetésforgóban minden területen dolgozik, így elkerülhető, hogy a jelentkezőnek ne tudjon válaszolni, vagy várnia kelljen az "illetékes kapcsolására". Anh, a részleg vezetője szerint ez elengedhetetlen, hiszen lehet, hogy ha az ügyfél elsőre nem kap megfelelő tájékoztatást, legközelebb nem jön vissza. Kérésre visszahívják az érdeklődőket. Már itt a jelentkezéskor minden szükséges adatot, illetve információt begyűjtenek, így elkerülhető, hogy a jelentkezők többször ugyanarra, vagy nagyon hasonló dolgokra válaszoljanak.Már itt nyilatkozhat a jelentkező, hogy szeretne -e tanácsadást igénybe venni, vagy szüksége van -e valamilyen támogatásra fogyatékosságból, vagy tanulási nehézségből adódóan. Ezek az információk automatikusan megjelennek annál a részlegnél, illetve annál a képzésszervezőnél, akinek a kurzusára az illető jelentkezett.
A City Lit egyik részlege az a központ, vagy egység, ahol azok az erőforrások összpontosulnak, melyekkel a felnőttek tanulását illetve a tanárok munkáját támogatják.
Supported Learning Centre. Ezért mondják, hogy ez több, mint könyvtár. A központnak vannak a tanulók számára látható és nem látható részei. Ami látható, az a könyvtár, amely a képzéseknek megfelelő állományt gyűjt, illetve olyan hanganyagokat, filmeket, könyveket, melyek az odajárókat érdeklik. Így a DVD-s polc szinte üres. Napilapok és magazinok is megtalálhatók itt. És nagyon sok tanuló. Ahányszor ott jártam, a reggeli órák kivételével, mindig tele volt. Sok olyan könyv, segédanyag megtalálható itt, amelyekkel a tanulási nehézségekkel, diszlexiával küzdő érdeklődők tudnak eredményesen foglalkozni. Így a rövid, egyszerű szövegezésű kis könyvek, kétnyelvű könyvek siketeknek , hangoskönyvek gyengénlátóknak, diszlexiásoknak. . A számítógépek használati ideje limitálva van, de ezt is differenciálják, vannak gépek, amelyeknél hosszabb időt lehet tölteni, egyszerre 1,5 órát, és vannak, ahol max 20 percet. Ezzel biztosítják, hogy ha valakinek gyors elintézni valója van, biztosan géphez jusson 15 percen belül. A fogyatékkal élők számára, kerekesszékeseknek nem elkülönített helyet biztosítanak, hanem minden asztalsorhoz illeszkedik egy nagyobb asztal, ahová kényelmesen elférhet. Ez tudatos környezetalakítás, nem akarják elkülöníteni őket a többiektől, ahogy Simontól a részleg vezetőjétől megtudtam.
A könyvtár mellett van egy terem, ahol az alapkészségek fejlesztése történik(Skills for Life) ez angol és matematika. Főként azoknak, akik ezek hiányában nem tudnak bekapcsolódni a választott, vagy vágyott képzésbe. Miután a blog műfaja nem engedi meg a hosszú leírásokat, így most azokat az eszközöket mutatom be, amelyek mind a felnőtt tanulókat hivatottak támogatni, vagyis olyan tanulási környezetet teremtenek, ahol biztonságban és egyéni szükségleteik szerint tanulhatnak a számukra legkényelmesebb módon.
Az alábbi képeken azt a tájékoztatót láthatjátok, mely a könyvtárban áll:
Ez a szerkezet kinagyítja a szövegeket |
A háttér és a betűszín is változtatható |
Elkülönítve csupán két szerkezet van, melyek speciális szoftverrel vannak felszerelve, azért vannak egy kis szobában, hogy ne zavarják a többieket.
Extra nagy monitorral látássérülteknek |
Szövegfelolvasó szoftverrel |
A tanulás támogatása nem csak a tanulókra, hanem a tanárokra is vonatkozik. Rövid ismertetők, tantermi segítségnyújtás, felkészülésben segítségnyújtás, képzések pl. Moodle vonatkozásában mind a tanárok rendelkezésére állnak.
Engem lenyűgözött ez a sokféle támogatás. De ez még nem minden Van egy speciális csoport/részleg a City Lit-ben, akiknek az a feladatuk, hogy a tanulási nehézséggel küzdőknek személyre szabott és hatékony segítséget nyújtsanak. Felnőtteknek! Ingyen!
Zárásként annyit, hogy ezek a lehetőségek, kérdések lépten-nyomon a tanulók szeme előtt vannak. Bátorítva, ösztönözve őket arra, hogy igénybe vegyék.
Mert a felnőttek tanulása akkor lehet eredményes és örömteli, ha segítünk elgördíteni a tanulás útjában álló akadályokat. Tényleg. Hozzáértéssel, kedvesen, megfelelő tudással, felkészültséggel.
Nagyon nagy szükség lenne Magyarországon valami hasonlóra! Minél többet olvasok a City Lit-ről, annál inkább meggyőz!
ReplyDelete