Thursday, 7 February 2013

Kurzuslátogatások tapasztalatai. Felnőttokttaók képzése, tanulási nehézséggel küzdők fejlesztése zenei foglalkozással

A tanulmányút ideje alatt kétféle módon szerezhetek tapasztalatokat közvetlenül a kurzusokról.
Egyrészt hospitálás útján, vagyis a hagyományos szóhasználattal élve óralátogatások alkalmával, másrészt tanulóként, vagyis a kurzus tagjaként.
Eddig az első módon volt alkalmam részt venni a tanfolyamokon.

Felnőttoktatói tanfolyamok tapasztalatai

Meglátogattam két PTLLS kurzust, vagyis olyan felnőttoktatói kurzusokat, melyek az alapot jelentik. (Részletesebben a Felnőttoktatók képzése c. bejegyzésben írtam erről a képzés típusról.)
A két kurzus tematikájában sok közös vonás volt, de alapvetően abban különböztek egymástól, hogy az egyik azokat az érdeklődőket készíti fel a felnőttekkel való foglalkozásra, akik kifejezetten valamilyen nyelvet szeretnének tanítani a későbbiekben. Ebből adódóan a kurzus résztvevőinek az angol nem anyanyelve. Ezen a kurzuson a módszertani megoldások tekintetében főként a nyelvtanítás módszerei koncentráltak, a példák, gyakorlatok erre vonatkoztak.  A másik tanfolyamon mindenféle terület képviselői jelen voltak a tanácsadástól a jógán keresztül a főzésig. 
A tanfolyamokon a berendezés, a fizikai környezet és az "ülésrend", a szervezési körülmények mind azt sugallták, hogy a középpontban nem a tanár, hanem a diákok állnak. A tanulási környezet kiegészült a  virtuális környezettel is a Moodle-on keresztül. Ezt azért tartják fontosnak a nem kevert (blended) kurzusokon is, mert így a két foglalkozás közötti időben is kapcsolatban tudnak maradni egymással a résztvevők, belértve a tanárt is.
A foglalkozások elején mindig van valamilyen jégtörő gyakorlat, mellyel  megteremtik  a megfelelő légkört, ahol mindenki megnyilatkozik, illetve hozzájárul ahhoz, hogy biztonságban érezzék magukat a résztvevők. 
A teljes idő alatt elenyésző volt a tanári előadás, inkább csak néhány mondatos kiegészítéseket, értelmezésekre szorítkozott. Megfigyelhető volt a peer munka illetve  a csoportos  tevékenység túlsúlya. Ehhez szükséges a tanár előzetese alapos felkészülése, az óra megfelelő előkészítettsége, változatos munkaformák és módszerek alkalmazása, ami mind jelen volt. Ez egy - egy résztémán belül is tetten érhető.
Szintén pozitív tapasztalat volt azt látni, hogy a tanárok megteremtik a folyamatosságot az egyes alkalmak között, vagyis mindig volt valamilyen utalás az előzőekben tanultakra, illetve a következő órák előkészítése is megtörtént azzal, hogy az órai és az otthoni feladatok kapcsolódást jelentettek az egyes órák között. Ilyen volt pl. a mikrotanítás előkészítése. 
Így a felnőtt tanulók valóban részesévé válnak a folyamatoknak a tervezéstől az értékelésig. 
Jó és alkalmazandó módszernek tartom, hogy a tanulók minden óra elején megkapják írásban is az adott óra céljait. Ezzel is a kiszámíthatóság, az aktív tanulói részvétel és felelősség erősödik. Az óra végén a tanultak összefoglalásán túl a tanulók lehetőséget kapnak személyes reflexióik megfogalmazására. 
Az órák jó hangulatban teltek, a vidámság, a humor áthatotta az órák légkörét. Az oldott légkörben a tanulók természetesnek vették a tévedés lehetőségét, megélhették, hogy az a tanulás természetes velejárója. 
Összefoglalva tehát mindaz, amit a felnőttek tanulásáról szóló irodalmakban megtalálható, megtapasztalható volt a látogatott kurzusokon:
- A felnőttek jelentős előzetes tapasztalattal rendelkeznek, amelyre érdemes és kell is építeni a tanulási-tanítási folyamatban.
- A felnőttek szívesen osztják meg tapasztalataikat társaikkal.
- Minőségi, megfelelően szervezett tanítást várnak el.
- Szeretik a vidámságot.
- A felnőtt tanulókat felnőttként kell kezelni a tanulási folyamatban.
- Motiválásuk során érdemes építeni előzetes tudásukra illetve a tanultak hasznosíthatóságára.
-  Változatos szervezési módok és módszerek alkalmazása. 
- Egyéni tanulási utak támogatása, páros (peer)  és csoportos tanulás megvalósítása. 
- Az értékelésben előtérbe kell helyezni annak támogató, fejlesztő jellegét. 
- A felnőtteket be kell vonni a teljes folyamatba a tervezéstől az értékelésig. Kiszámíthatóvá kell tenni számukra  a folyamatokat, hogy biztonságban érezhessék magukat.
- Az önálló (otthoni) tanulást segítő tanulási segédanyagok biztosítása.

Zenei fejlesztés tanulási nehézségekkel küzdőknek



A City Lit-ben számos egység (Department) van, mely átfogja az összetartozó kurzusokat. Ezek közül egy az alábbi elnevezésű.
Fejlesztés: tanfolyamok tanulási nehézséggel küzdőknek
Érdemes ideírni az angol nyelvű megnevezést is: Progress: courses for people with learning difficulties.
A minap több kurzust is meglátogattam itt és beszélgettem a terület vezetőjével.
Kérdésemre, hogy milyen típusú nehézséggel küzdőket, milyen fogyatékkal, hátránnyal  élőket fogadnak, kicsit meglepve azt válaszolta: bármilyen.
És valóban, a csoportba lépve láthatóan is többféle tanulási nehézséggel küzdő tanuló volt jelen. Volt vak, kerekes székes, tanulásban akadályozott és még más is.
A fejlesztő foglalkozások, amelyeken részt vettem az alábbiak :
-       World music . A kurzus célja, hogy a résztvevők dalokat tanuljanak, dobon és más ütős hangszereken játszanak. Hallgassanak zenét a világ különböző területeiről. Tapasztalják meg, hogy fejezik ki az emberek az érzelmeiket zenével.
-       Jazz. Megtanulnak Jazz részleteket előadni, illetve fejlesztik képességeiket. Választhatnak ritmus és dallam hangszerek közül, melyiken szeretnének játszani. A csoport felkészül 12 bár blues-ra, tanulnak swinget,  latin jazz-t is és felkészülnek egy előadásra.
A látottak, tapasztaltak:
Duncan, a kurzus tutora szemlélete és minden megnyilvánulása a támogatásról szólt, de olyan módon, hogy egyidejűleg a felnőtt tanulók személyiségét, akaratát, szándékait minden esetben figyelembe vette és tiszteletben tartotta. Most ez így leírva furcsán hangzik nekem is, mert a leírtak olyan könyvszagúak és nem adják vissza azt a természetességet, ahogy minden zajlott. A résztvevők között nagyon komoly tanulásban akadályozottak is voltak. Mindenkihez ugyanazzal a figyelemmel, érdeklődéssel fordult. Fantasztikus volt látni, ahogy bevonta őket a folyamatokba. Szöveget írtak/mondtak dallamra, közösen énekeltek, doboltak. Jól érezték magukat. Duncan engem is bevont a foglalkozásba, én is helyet foglaltam a körben, ugyanúgy doboltam, énekeltem, mint a résztvevők. Ezt is fontos momentumnak tartom. A foglalkozás végén pedig mindenki reagált a történtekre azzal, hogy megfogalmazta, mi volt az, ami neki a leginkább tetszett.
Ha a blog olvasói között van olyan, aki tudna küldeni nagyon egyszerű magyar dalokat, Duncan szívesen felhasználná azokat a fejlesztő foglalkozásokon.
A résztvevők egy része képes önálló életvitelre, de vannak, akik  támogatásra szorulnak. Őket szociális segítő kíséri el a foglalkozásra.
Ezek a zenei kurzusok tehát a fejlesztést szolgálják. A fejlesztés területén a következő kurzuslehetőségeket találjuk még:

Akkreditált fejlesztő tanfolyamok
Élettörténetek 
Munkavállalási készségek
Matematika
A többségi oktatásban való részvételre való előkészítés 



-      Nem akkreditált tanfolyamok:
-       Ismerd meg Londont!
-       Együtt tanulni
-       Egészséges életmód
-       Számítógép használat
-       Digitális fotózás
-       Világzene
-       Készítsünk zenét számítógéppel
-       Színház
-       Táncok a világból
-       Textilmunka
-       Művészeti műhely
-       Rajzolás és festés
E fejlesztő tanfolyamokon való részvételnek egyrészt célja a személyes fejlesztés, ezzel együtt az is, hogy a résztvevők inkluzív módon vehessenek részt a későbbiekben bármelyik választott tanfolyamon. Itt tehát megtapasztalhatjuk, hogy az inkluzív megközelítéshez, gyakorlathoz nem elegendő, ha azt elfogadjuk, szemléletünkkel támogatjuk, kellenek hozzá megfelelő szakemberek, ki-bejárási lehetőségek, eszközök. Nagyon jó volt látni, hogy ezek a fejlesztések felnőtt korban is támogatják a felnőttek tanulását.
A fenti tanfolyamokon túl tréningeket is kínálnak tanulási nehézségekkel küzdő emberekkel foglalkozók számára.



2 comments:

  1. Ez nagyon jó! Az ember kedvet kap a bejegyzésed alapján, hogy részt vegyen egy ilyenen! Egyébként a kurzusokon milyen az életkori eloszlás? Vannak fiatalabbak és idősebbek is?

    ReplyDelete
  2. Igen, tényleg jó. Teljes mértékben alkalmazkodnak a felnőttek igényeihez, jellemzőihez, tanulási szokásaihoz. Az életkori elosztás teljesen vegyes. Az itt említett kurzusok a hagyományos értelemben akkreditált kurzusok, teát hivatalos végzettséget adnak. Itt a legidősebb, akit láttam, úgy 55-58 éves lehetett és voltak 20 körüliek is. De más kurzusokon nem ritka a 70 körüli, vagy a fölötti tanuló. majd hamarosan bemutatom az életkor szerinti eloszlást is egy bejegyzésben. Köszönöm, hogy rákérdeztél. Még annyit, hogy szombaton, amíg vártam a kurzus kezdetét, gondoltam bemegyek a könyvtárba. 10-kor nyit, 10 előtt pár perccel értem oda, de már nem fértem be az előtérbe, annyian voltak..szintén teljesen vegyes életkori eloszlásban.

    ReplyDelete