Monday, 25 February 2013

Esély a diplomára


Access to Higher Education


Angliában és Wales-ben számos college-ban találkozhatunk az alábbi kurzusokkal: 
Access to Higher Education

Mit is jelent ez?
Ezek egyetemi felvételre előkészítő kurzusok azon felnőttek számára, akik valamilyen ok miatt nem szerezték meg az egyetemi továbbtanuláshoz szükséges iskolai végzettséget (A Level). Évente mintegy 30 000 tanuló végez ezeken a kurzusokon, akiknek kb. a fele 25 év feletti felnőtt. 
Az 1960-as években indítottak először ilyen képzéseket és elsősorban a 21 év feletti felnőtteknek szánva azokat. Abban az időben túlnyomó részt nők jelentkeztek, akik a gyerekvállalás miatt csak későbbi életkorban döntöttek úgy, hogy folytatják tanulmányaikat. A City Lit-ben 1966-ban megjelent egy asszony, aki tanulni szeretett volna. Ajánlottak neki különböző tanfolyamokat, mert a beszélgetésből kiderült, hogy több tárgyból is jelentős elmaradásai vannak. Az ő részéről fogalmazódott meg a gondolat, hogy jobb lenne, ha nem külön-külön iratkozna be az egyes képzésekbe, hanem azokat összefűzve kapna egy olyan lehetőséget, amely által csökkenhet a rés meglévő és a továbblépéshez szükséges tudása között. Ezt követően indította a City Lit az első Access to Higher Education tanfolyamokat, Angliában az elsők között. A képzés jellege, szervezettsége, felügyelete folyamatosan változott az évtizedek alatt. A kezdetekben a résztvevők nem kaptak hivatalos minősítést, vagy igazolást. Ma már un. Diplomát kapnak a kurzust teljesítők, amelyért meghatározott számú kreditet kell teljesíteniük. Ez a Diploma megfelelő szintet jelent ahhoz, hogy a tanuló egyetemre jelentkezhessen. Már említettem, hogy ezt a típusú képzést elsősorban felnőtteknek találták ki, de napjainkban egyre több 20 év alatti fiatal jelentkezik, melynek hátterében az is lehet, hogy ezzel az egyszerűbb utat választják, hiszen az A Level megszerzése nélkül jelentkezhetnek a felsőoktatásba.

A kurzusra való bekerüléshez nem írnak elő hivatalos, bizonyítvánnyal igazolható iskolai végzettséget. a bemenetkor egy előzetes tudásmérést végeznek, mely az alábbi fő részekből áll:
- Interjú, melynek során feltárják a jelentkező motivációit, megkérdezik milyen könyvet vagy újságot olvas, milyen irányú az érdeklődése, milyen a kommunikációs készsége.
- Írásban a szövegértési készséget vizsgálják, valamint a helyesírást. 
Az eredmények alapján, ha úgy ítélik meg, hogy nem megfelelő szintű az előzetes tudása, készségei a bekapcsolódáshoz, akkor valamilyen más képzést ajánlanak, pl. GCSE, vagy angol, matematika kurzust.
A résztvevők nappali és esti tagozaton is folytathatják tanulmányaikat. a tanfolyamok hossza és intenzítása is eltérő. 
Mivel a résztvevők jelentős része valamilyen szociális hátránnyal, vagy tanulási nehézséggel küzd, így itt is megjelenik a már oly sokszor emlegetett támogatás. Az órák szervezésében annak a kényes egyensúlynak a megteremtésére törekednek, mellyel egyrészt megismertetik és hozzászoktatják a tanulókat a felsőoktatásban használatos tanulási módokhoz (előadás, jegyzetelés, esszé készítése, beszámolók írása, vizsgák), másrészt peer-learninggel, egyéni konzultációkkal, kiscsoportos munkával, projektmódszerrel azt a reflektív-támogató szemléletet érvényesítik, amellyel feltárhatók az egyéni tanulási problémák, fejleszthető az egyén tanulási képessége, személyisége. Minden tanulónak van személyes tutora/támogatója, akivel heti rendszerességgel konzultál, de ezen kívül is fordulhat hozzá. A tanárok a City Lit-ben magasan képzettek, nemcsak a tananyag közvetítésével, hanem a folyamatos képességfejlesztéssel is foglalkoznak.
Természetesen nem minden területet ölelhet fel az 1 vagy 2 éves kurzus, ezért a továbbhaladási irány szerint választhatnak az érdeklődők.
Így pédául:
- Humán tudományok és szociológia
- Dráma
- Zene
- Kreatív tanulmányok 



No comments:

Post a Comment