A kifejezést nem igazán tudom átültetni magyarra. Szó szerinti fordítása nem fejezi ki annak tartalmát. Talán úgy tudnám körülírni, hogy a " a lakóhelyen folyó nem formális tanulás".
Ez azt jelenti, hogy a képzéseket nem a képző intézmény, iskola székhelyén, nem annak épületében hanem az adott célcsoport lakóhelyén szervezik.
A college-ok együttműködve a helyi önkormányzatokkal, és azok pénzügyi támogatásával ingyenes tanulási lehetőséget szerveznek azokon a helyszíneken, ahol a helyben élők szívesen megfordulnak, ahová könnyen eljutnak. Számtalan típusa létezik a "community learning-nek". A City Lit London 3 kerületében szervez ilyen programokat valamilyen szempontból hátrányos helyzetű embereknek. A célcsoport az alábbiak szerint alakul: családok, akiknek támogatásra van szükségük a gyereknevelésben, börtönviseltek, hajléktalanok, drog-vagy alkohol problémával élők, szegények, mentális problémával vagy tanulási nehézséggel küzdők.
Family Learning: iskoláskor előtti gyerekeket nevelő családok számára. A program célja a gyerekekkel való foglalkozás tanítása, minták, tevékenységek elsajátítása, gyakorlása. Közös játék, beszélgetés,kézműves tevékenységek, tehát közös tanulás. E kurzusok magukban foglalják a szülők számára az alapkészségek fejlesztését (Literacy and numeracy) és számos esetben a LLL felé vezetik a résztvevőket, újabb tanulásra, esetleg egy új karrier, szakma elsajátítására motiválva őket.A foglalkozásokat a családok lakóhelyéhez közel szervezik és a részvétel ingyenes.
Parents and teenagers : a City Lit által szervezett különleges tanulás, ahol a kamaszok és a szülők együttes tevékenykedtetése, közös tanulási alkalmak megteremtése a cél. A foglalkozások további célja, hogy a közös elfoglaltságon keresztül a kamaszok és a szülők közelebb kerüljenek egymáshoz, mintát kapjanak arra, hogy lehet együtt hasznosan eltölteni az időt. A tevékenységek között szerepel sminkelés, póló készítés, videók megtekintése.
Hajléktalanokkal is foglalkoznak a "community learning" keretében. Ennek keretében egészségügyi és szociális területen segítőkké képzik őket. A képzés e etrületen rendkívül eredményes, amint azt a legutóbbi, 140 végzett munkanélküli hallgató körében végzett felmérés is mutatja. A végzettek 50% további képzéseket kezdett, 41% önkéntes munkát vállalt és 32% fizetett állásban dolgozik. Összehasonlításként hasonló célcsoporttal és hasonló képzési területen a végzettek csupán 4%-a tud elhelyezkedni az állami képzésben részt vettek közül.
Bővülő felnőttoktatói tevékenységek járulnak hozzá az eredményességhez.
Ehhez az eredményességhez hozzájárul a lakóterületen is folyamatosan jelen lévő tanácsadási tevékenység, illetve a tanulás széles körű támogatása. További sikertényező a szoros együttműködés a lakóhelyen a célcsoporttal foglalkozó szakemberekkel, szociális munkásokkal, segítőkkel, önkormányzattal, iskolákkal. A képzők sem csak a képzés szűk értelmezése szerint dolgoznak a célcsoporttal és a célcsoport érdekében, hanem sajátos bevonási, toborzási munkát is végeznek. E programok eredményessé tételéhez szükség van a terepen történő toborzásra. Sokszor a hajléktalan szállókon, vagy az iskolákban a tanítás végén, közösségi alkalmakon végzik toborzási tevékenységüket a munkatársak.
No comments:
Post a Comment