Jó gyakorlatok megosztása - egymástól tanulunk
Best practice day
More and more englis-speaking people read my blog, therefore I take some comments in English at the end of text as well.
A City Lit nagy hangsúlyt fektet a tanítás-tanulás minőségének folyamatos fejlesztésére. Ennek jegyében készítették el erre vonatkozó stratégiájukat, melynek része az ún. Sharing best practice day (BPD).
Ezeken a napokon főként a részmunkaidős, vagyis óraadó oktatókat várják. A továbbképzés célja a tanítási - tanulási folyamat során alkalmazható eszköztár bővítése, valamint az oktatók kötődésének erősítése, egymás megismerésének elősegítése. Ne feledjük, hogy a City Lit-ben közel 1000 fős stáb dolgozik, így ez utóbbi is elismerésre méltó törekvés. A mostanin kb 70 fő vett részt, de ezt megismétlik még egyszer egy héten belül, amikor szintén ugyanennyien lesznek.
A BPD előkészítése több lépcsőben zajlik. Mivel a legutolsó előkészítési és lebonyolítási folyamatában én is részt vettem, így valamennyire belülről tudom közvetíteni a tapasztaltakat. A meetingek során megtörtént a korábbi BPD értékelése, elemzése. A tapasztalatokat felhasználták az újabb alkalom tervezésében. Pl. míg korábban az egyes részlegek oktatói közösen dolgoztak a csoportos feladatokon, most vegyes csoportokat hoztak létre.
Marco Macchitella prezentációjából |
A résztvevőket kávé, tea, sütemény, ebéd is várta, sőt személyenként 50 font térítést is kaptak.
A program plenáris üléssel, a képzés célját bemutató és bátorító, együttműködésre ösztönző jó hangulatú prezentációval indult.
Ezt követően a résztvevők 12 fős csoportokban dolgoztak tovább. Minden szekcióban 3 db 4 fős csoportot hoztak létre. A program célja a következő volt:
Csoportonként ki kellett dolgozni egy mikrotanítást, melyet utána a csoport előtt be kellett mutatni 10 percben. Az előkészületekre 1 óra állt rendelkezésre.
A témák az alábbiak voltak:
1. SMART telefon használata a tanulási folyamatban.
2. Egészség és biztonság.
3. Orvoshoz megyünk. Mit tegyünk, mit mondjunk?
4. A Bread and Butter puding története. Tények vagy kitalált történet alapján.
5. Tippek állásinterjúra.
6. London két kevésbé ismert nevezetességének bemutatása.
A témákat sorsolták az egyes csoportok között, de ha valamelyik csoport nem volt elégedett, cserélhetett.
Minden szükséges eszköz a csoportok rendelkezésére állt, továbbá kaptak egy útmutatót, hogy mit kell tartalmaznia a mikrotanításnak, és minden témához röviden megfogalmazott tanulási célokat (learning outcomes) is hozzárendeltek a moderátorok. Ez is már egy minta volt arra, hogyan fogalmazzuk meg a tanulási célokat. Pl: a 2. témánál így hangzott: A tanulók sajátítsanak el két információt és hajtsanak végre két tevékenységet.
A csoportok munkája jó hangulatban zajlott és a bemutatók során valóban sor került a jó gyakorlatok megosztására, az egymástól tanulásra.
Bár azért természetesen volt izgalom is, mint ahogy azt az egyik résztvevő sms-ben megfogalmazta: "Mindaddig nagyon biztos voltam a dolgomban, amíg nem kellett a tanárokból álló csoport elé állnom".
Apropó, visszajelzések. Még a nap elején az asztalokon és kivetítve is ott volt az információ, hogy a nap során bármikor, bármilyen témában lehet SMS-t küldeni, amely SMS-ek később kivetítésre kerültek.
A nap kényelmesen szervezett volt, itt is, mint a felnőttek tanulásánál bármikor a City Lit-ben törekedtek a jó hangulatra.
Az ebéd utáni workshopok már kicsit lazábbak voltak, ezekre választás szerint lehetett jelentkezni :
1. A hangod a megélhetésed. (tréfás és hasznos gyakorlatok hangunk megőrzésére)
2. Élet -rajzolás.
3. Énekelj a szívedből!
4. Szimatolj, keverj, használd ! - aromaterápia.
5. Alexander - technika a test és a lélek egységes működése, egészségének megőrzése érdekében.- én ez utóbbit választottam, amely rövid elméleti bemutatásból és gyakorlatok elsajátításából állt.
Amint ez a felsorolásból is látszik a workshopok szórakoztatóak, mindenkinek saját személyes fejlődését szolgálók, mégis közvetve a témáknak nagyon is van közük az eredményes tanításhoz.
A visszajelzésként küldött sms-ek egy része kivetítve |
Some comments in English
It was really interesting to take part in the Sharing best practice day. Many professionals work in teams, observe or visit each other. E.g. doctors, engineers, etc..Teaching as a profession is a lonely one traditionally. There have been curriculum development teams, teaching teams quality teams usually work but in the end, in the classroom the teacher is alone. The new challenges during the second half of the last century, the effect of cognitivism, the developing of connectivism, the influence of new technology in the teaching - learning processes need new approaches and new roles from the teachers. However, the peer learning as one of most effective tool within adult learning process, should also in service training.The teachers can learn most from each other. The management have to provide opportunities for them to share experiences, doubts, risks, success.The Best Practice Day was an excellent opportunity. The teachers/tutors got a chance to spend a lovely day together and became experienced, self-confident and were able to gain raised awareness.. Moreover their engagement with City Lit increased too. In my opinion that is an efficient way to improve our teaching skills.
No comments:
Post a Comment